De Qiy Foundation werkt al jaren samen met een groeiend aantal internationale grote en kleinere private en publieke organisaties aan de ontwikkeling van een onafhankelijk systeem genaamd het Qiy-schema die het mogelijk maakt om individuen de controle over hun gegevens te geven. NextSales draagt graag bij aan deze doelstelling met Leadgeneratie voor Qiy Foundation.
Het Qiy-schema bestaat uit onafhankelijke governance, een open standaard en de bijbehorende regels. Op deze manier anticipeert het Qiy-schema op de veranderende rol van overheden en verwachtingen van het individu in de online digitale wereld, rekening houdend met de recente Europese wetswijzigingen op het gebied van gegevensbescherming. Het werk van de Qiy Foundation wordt mogelijk gemaakt door jaarlijkse lidmaatschapsbijdragen van organisaties in de publieke en private sector.
Over Qiy Foundation
De filosofie van de Qiy Foundation is dat mensen de controle moeten hebben over hun persoonlijke gegevens. De infrastructuur op basis van de Qiy-standaard is al enkele jaren live als gecertificeerde referentie-implementatie.
Met de steun van vele grote private en publieke organisaties werkt de Qiy Foundation aan een schema voor de uitwisseling van persoonlijke gegevens onder de controle van het individu. De eerste versie van het schema werd gelanceerd op 5 januari 2015 en staat open voor partijen om rollen in het schema in te vullen.
Qiy Trust Principles
De Qiy Trust Principes definiëren de rechten van het individu wanneer hij of zij het Qiy-schema gebruikt om gegevens uit te wisselen met andere partijen. Alle partijen die op basis van het Qiy-schema diensten verlenen via de infrastructuur, moeten zich aan deze regels houden.
Bedrijven als ABN Amro, Equens, ICS Cards, ING, Intrasurance Group, Ministerie van Economische Zaken, NVVB (Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken), RTL Nederland, SIDN, SVB en Vodafone Ziggo maken al deel uit van de Qiy-coalitie.
Wat is een schema?
Het Qiy-schema is een reeks overeenkomsten die alle noodzakelijke onderwerpen omvatten die nodig zijn om een bevredigende gebruikerservaring te bieden aan alle eindgebruikers.
Soortgelijke uitdagingen zijn aangepakt in de organisatie van andere mondiale markten, waaronder de telecom- en betalingsmarkten. Sleutel in het bevorderen van gefragmenteerde markten is een vorm van samenwerking tussen concurrerende partijen. De vorm van een dergelijke samenwerking wordt vaak een ‘schema’ genoemd.
Bekende voorbeelden van schema’s in tweezijdige markten zijn creditcards (Visa, MasterCard), Internet (iCann) en GSM voor mobiele telefonie.
Waarom hebben we een schema nodig?
De huidige fragmentatie van persoonlijke gegevens is een duidelijk voorbeeld van een ‘meer naar nog meer uitdagingen’: elk individu heeft gegevens op veel plaatsen en de meeste organisaties beheren gegevens van veel mensen.
Qiy connects
Het Qiy Trust Network biedt mensen digitale zelfbeschikking: controle, overzicht en inzicht:
- Het Qiy Trust-netwerk verbindt mensen met hun gegevens. Het laat hen hun gegevens gebruiken voor persoonlijke doeleinden en delen met vertrouwde mensen en organisaties. Het maakt het voor organisaties mogelijk om zich te abonneren op de gegevens van een persoon die door hem of haar als relevant wordt beschouwd
- Het Qiy Trust Network maakt het mogelijk voor privacy vriendelijke en veilige applicaties mensen te helpen controle, overzicht en inzicht in hun leven te krijgen
- Het Qiy Trust Network verbindt mensen met vrienden en familie zonder dat de tussenliggende platformen alles over hen te weten moeten komen. Het Qiy Trust Network ondersteunt platformneutraliteit, omdat mensen de controle houden over hun gegevens en de applicaties en platformen kiezen die zij prefereren om de service te leveren
- Het Qiy Trust Network verbindt mensen met organisaties die ze kunnen vertrouwen. Organisaties zijn er trots op dat mensen hun producten en diensten hebben gekozen
Qiy Foundation en NextSales
De Qiy Foundation wil het aantal deelnemers uitbreiden en heeft ons gevraagd Leadgeneratie voor Qiy Foundation te doen.
NextSales ondersteunt Duurzaamheid en de SDG’s door ‘pro bono’ of tegen gereduceerd tarief te werken.
We zullen het NextSales Ambassador Network inzetten om nieuwe leden voor de Qiy Foundation te werven.