Nederland
Kansen voor e-commerce
Kansen voor e-commerce in Nederland
Volwassen Markt
De Nederlandse markt biedt kansen voor e-commerce. In het eerste kwartaal van 2019 werd 20% van de online aankopen gedaan via smartphones.
Dit betekent dat e-commercebedrijven niet alleen een website moeten hebben om zaken te doen, maar hun producten ook beschikbaar moeten stellen in een app op smartphones en tablets. Websites moeten daarom veilig en responsief zijn voor veel verschillende laptops, smartphones en tablets.
Klanten worden kritischer, de concurrentie groeit en het speelveld wordt internationaler. De “one-size-fits-all” aanpak werkt niet meer.
Voor meer informatie over de Nederlandse markt raden wij u aan ook te lezen:
Kansen voor e-commerce in Nederland: persoonlijker, meer spraak & video, meer service!
Webshops worden persoonlijker, relevanter en lokaal
Klanten worden kritischer

Webshops worden persoonlijker, relevanter en lokaal. Relevante ontwikkelingen zijn video’s om de verkoop te verhogen, chatbots en virtuele assistenten te implementeren, gesproken zoekopdrachten en datagestuurde marketing- en conversie-optimalisatie.
Vooral voor kleinere bedrijven zijn er veel mogelijkheden in e-commerce: meer service, persoonlijker en meer spraak & video.
Relevante e-commerce trends voor 2020 zijn: Augmented Reality & Virtual Reality, Machine Learning & Artificial Intelligence, Voice Search & impact op SEO, Big Data in dienst van ultrapersonalisatie, Research Online Purchase Offline (ROPO) en Blockchain.
Bronnen: Thuiswinkel.org, Internet Marketing Unie en sendcloud
Betrokkenheid Europese Commissie
De Europese Commissie werkt aan het wegnemen van online barrières zodat mensen volledige toegang hebben tot alle goederen en diensten die door bedrijven in de EU worden aangeboden.
Bijvoorbeeld door een einde te maken aan ongerechtvaardigde grensoverschrijdende belemmeringen, goedkopere grensoverschrijdende pakketbezorging mogelijk te maken, de rechten van online klanten te beschermen en grensoverschrijdende toegang tot online-inhoud te bevorderen.
Bron: Europese Commissie
Prijsinformatie:
- Webshops worden verkocht voor tussen de € 5.000 en € 20.000
- Het gemiddeld uurtarief voor Virtual Reality expertise bedraagt € 75
Onze
Conclusie
Er zijn kansen voor e-commerce in Nederland.
De e-commerce markt groeit en met name kleine bedrijven hebben veel kansen.
Om de kans te grijpen, moeten ze gebruik maken van spraak-, video-, chat- en gepersonaliseerde koopervaringen voor hun klanten.
Wat betekent deze informatie?
- Zakelijke kansen in het leveren van ondersteuning voor stem-, video-, chat- en gepersonaliseerde koopervaringen
- Er is een kans voor bedrijven bij het adaptief maken van websites voor mobiele apparaten
- In 2020 liggen er kansen voor Augmented Reality & Virtual Reality en Blockchain
- Dit is een aantrekkelijk segment, ook voor buitenlandse bedrijven
Wat kunt u doen om uw kansen te vergroten?
- Gebruik referenties van klanten en publiceer whitepapers over deze diensten
- Definieer een unieke waardepropositie
Kansen voor
augmented & virtual Reality
in de Nederlandse markt
Prijsinformatie:
Het gemiddeld uurtarief voor expertise op het gebied van Virtuele Reality / Augmented Reality bedraagt € 75.
Omvang van de markt
- Augmented Reality: Er waren eind augustus 2019 tussen 122 en 205 vacatures. Deze vacatures waren voornamelijk in Amsterdam en Utrecht
- Virtual Reality: Er waren eind augustus 2019 tussen 219 en 312 vacatures. Deze vacatures waren voornamelijk in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Delft
Wat betekent deze informatie?
- Dit is een segment dat nu groeit en naar verwachting nog meer zal groeien in 2020
- Het toevoegen van Augmented & Virtual Reality aan e-commerce / webshops zal naar verwachting een trend zijn voor 2020
- Dit is een zeer aantrekkelijk segment, ook voor buitenlandse bedrijven
Wat kunt u doen om uw kansen te vergroten?
- Gebruik referenties van klanten en publiceer whitepapers over deze diensten
- Begin met het opbouwen van naamsbekendheid in dit segment gericht op Virtual & Augmented Reality voor e-commerce en webshops
- Definieer een unieke waardepropositie